پانزدهمین کنسرت پژوهشی ایما

پانزدهمین کنسرت پژوهشی ایما

پانزدهمین کنسرت پژوهشی ایما

ایما در بهمن ۱۴۰۱ و با هدف پایبندی به فرهنگ اجرا و شنیدن موسیقی زنده شکل گرفت و تا کنون ۱۴ دوره از برنامه‌های این انجمن در پلتفرم‌های مختلف برگزار شده است. پانزدهمین برنامه ایما به میزبانی مجموعه‌ی نوای شهرآشوب برگزار می‌شود. در این اجرا کوارتت گیتار مهر، مهدی قدیمی، پارسا هادی و رضا شرفی به اجرای برنامه خواهند پرداخت که لیست قطعات به ترتیب زیر است.

پوستر پانزدهمین اجرای ایما

 

Georg Philip Telemann
- Fantasia No.1 for Violin in B-flat major TWV 40:14

Jean Philippe Rameau/Jean Pierre Guignon
- Les Sauvages for Two Violins

Mehrdad Pakbaz
- Iraninan Rhapsody for guitar quartet
- Basteh-negar for guitar quartet

Eugene Ysaye
- Violin Sonata No.5

------ intermission ------

Mario Castelnuovo-Tedesco
- Guitar Concerto No.1 in D

Richard Rodney Benett
- Impromptus

Georg Philip Telemann
(1681-1767)

تلمان آهنگساز آلمانی در دوره باروک بود و به چند ساز از جمله ساز ویولن تسلط داشت. مجموعه دوازده فانتزی او برای ویولن سولو از مشهورترین مجموعه‌های نوشته شده برای ویولن سولو است که پیش از مجموعه سونات‌ها و پارتیتاهای باخ نوشته شده است. در این اجرا فانتزی شماره یک در سی‌بمل ماژور را می‌شنوید.


Jean Pierre Guignon
(1702-1774)

ژان پیر گینیون، آهنگساز و نوازنده ویولن ایتالیایی-فرانسوی بود. اثری که در این اجرا میشنوید در واقع تنظیمی از قطعه ژان فیلیپ رامو میباشد که برای دو ویولن بازنویسی شده است.

نوازندگان:
رضا شرفی و امیرمحمد میراشرفی

رضاشرفی
دانشجوی کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه تهران

امیرحمد میراشرفی
فارغ‌التحصیل کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه تهران

Mehrdad pakbaz
1973 (age 51years)

مهراد پاکباز آهنگساز و نوازنده گیتار متولد سال ۱۳۵۲ است.
وی تحصیلات لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری خود را در دانشگاه MDW وین گذارنده و اکنون مشغول به فعالیت به عنوان استاد دانشگاه تهران و همچنین آهنگساز مستقل است.
پاکباز در آهنگسازی‌های خود نگاهی نو به موسیقی ایرانی دارد و مصالح موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی ایران را با علم آکادمیک آهنگسازیِ کلاسیک به خوبی در آمیخته است. در این اجرا دو قطعه راپسودی ایرانی و بسته‌نگار از این آهنگساز اجرا خواهد شد.

راپسودی ایرانی(قالیچه‌ی پرنده):
راپسودی در واژه به معنای "حماسه" است. این قطعه که حماسه ایرانی نام دارد حاوی تم‌هایی با ماهیت ایرانی است که به واسطه ابزار کلاسیک دولپمان به سرتاسر اثر شکل می‌دهد. راپسودی ایرانی در ابتدا برای دونوازی گیتار و در سنین نوجوانی آهنگساز نگارش شده بود که بعدتر توسط وی تکمیل، تصحیح و برای کوارتت گیتار تنظیم شد. بن‌مایه ملودیک قطعه راپسودی(قالیچه پرنده) بر اساس گام پرده-نیم‌پرده(موسوم به گام "کاسته") و همچنین گام تمام پرده است. این اثر شامل یک مقدمه می‌باشد که شالوده اصلی تم‌های آینده را در خود دارد.

بسته‌نگار:
بسته‌نگار در ردیف موسیقی ایرانی(عربی، ترکی) تحت عنوان یک الگوی ریتمیک-ملودیک تکرار شونده شناخته می‌شود که مایه مشخصی ندارد. پاکباز در این قطعه از این "دور" به عنوان ماهیت ریتمیک اصلی استفاده کرده که در سرتاسر اثر خُرد شده، تبدیل شده و دورهای بعدی را می‌سازد. همچنین استفاده‌ از مایه‌های موجود در موسیقی ایرانی جهت ساخت تم‌ها، ترکیب و برهم اندازی این مایه‌ها از خصوصیات ویژه این قطعه است که با استفاده ابزار و روش‌های کلاسیک دولپمان، بسط و گسترش می‌یابد.
نکته حائز اهمیت دیگر در مورد قطعه آنکه پاکباز در این قطعه به تجربه‌هایی موسوم به "کواتروفونیک" پرداخته است که طی آن چهار نوارنده حین اینکه هرکدام پارت‌هایی مستقل و کامل را اجرا می‌کنند، در تعامل صوتی با یکدیگر به برآیندی جدید و معنادار می‌رسند.

نوازندگان:
سپهر فرندی
دانشجوی کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه تهران.
نوازنده برگزیده دوازدهمين و سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان.
نوازنده برگزیده فستیوال کشوری گیتار قزوین ۱۳۹۶.

پری‌ناز حیدری‌نژاد
فارغ التحصیل از هنرستان موسیقی دختران تهران.
دانش‌آموخته‌ی نوازندگی جهانی از دانشگاه تهران.
مدرس هنرستان موسیقی دختران تهران.
نوازنده‌ی برگزیده هشتمین، دهمین و دوازدهمین جشنواره‌ی موسیقی جوان.
فینالیست مسابقه‌ی بین‌المللی گیتار استانبول در سال ۲۰۱۸ میلادی.

مهنوش نقیبی
کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی از دانشگاه هنر تهران.
دانشجوی کارشناسی ارشد نوازندگی دانشگاه تهران.
مدرس ‌هنرستان موسیقی دختران تهران.

نیما صفرنیا
دانشجوی کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه تهران.

Eugene Ysaÿe
(1858 - 1931)

اوژن ایزای ویولنیست بزرگ بلژیکی مجموعه شش سونات برای ویولن سولو را بعد از جنگ جهانی اول نوشت. او در طول جنگ جهانی به لندن گریخت و بعد از جنگ، در حالی که بیماری دیابت توان او برای نوازندگی را گرفته بود به آهنگسازی و تدریس پرداخت. او هر یک از سونات‌های این مجموعه را به یک ویولنیست هدیه کرد. سونات شماره پنج او به متیو کریک‌بوم هدیه شده است که خود نوازنده و مدرس برجسته ویولن بود. کریک بوم که شاگرد ایزای نیز بود هموطن ایزای بود و ایزای به همین دلیل در سونات خود از المان‌هایی که یادآور طبیعت و فرهنگ بلژیک باشند استفاده کرده است. موومان اول که عنوان l'arure را دارد به معنی طلوع آفتاب میباشد و فضایی آرام را دنبال می‌کند. موومان دوم با یک رقص محلی آغاز و دنبال می‌شود.

نوازنده ویولن:
مهدی قدیمی
کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی از دانشگاه هنر تهران.
دانشجوی کارشناسی ارشد نوازندگی دانشگاه تهران.
مقام اول سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

Mario Castelnuovo-Tedesco
(1895 - 1986)

آهنگساز، پیانیست و نویسنده ایتالیایی بود. او به عنوان یکی از برجسته ترین آهنگسازان گیتار در قرن بیستم شناخته می‌شود که تقریباً صد قطعه برای این ساز نوشته است. تدسکو در ۱۹۳۹ به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا دست به ساخت موسیقی فیلم‌های زیادی نیز زد. او برای نوازندگان بزرگی همچون هایفتز و پیاتیگورسکی نیز کنسرتو نوشت. در این اجرا کنسرتو گیتار شماره یک او را خواهید شنید.

Sir Richard Rodney Bennett
(1936 - 2012)

آهنگساز انگلیسی که برای فیلم، تلویزیون و موسیقی کنسرت کار می‌نوشت. او یک پیانیست جز بود و به ندرت به عنوان خواننده نیز به اجرا میپرداخت. او از سال 1979 تا زمان مرگش در سال 2012 در شهر نیویورک مستقر بود.پنج ایمپروپتوی او برای گیتار که در این برنامه اجرا خواهد شد از آثار مشهور او است.

نوازنده گیتار:
پارساهادی
کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی از دانشگاه تهران.
دانشجوی کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه تهران.

نوازنده پیانو:
سعید نجات
کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی از دانشگاه تهران.
کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی جهانی از دانشگاه هنر تهران.

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی را وارد کنید .
لطفا پست الکترونیک را وارد کنید .
لطفا متن پیام را وارد کنید .

مطالب مرتبط