جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر را می‌توان مهم‌ترین جشنواره موسیقی ایران دانست. این جشنواره به مناسبت پیروزی انقلاب سال 1357، از سال 1364 هر ساله در اواسط بهمن ماه در پایتخت برگزار می‌شود. جشنواره موسیقی فجر در ابتدا به مدت چهار سال تحت عنوان جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی فعالیت می‌کرد. در طی این دوران که فرصت بسیار خوبی برای هنردوستان و اهالی موسیقی بود؛ کنسرت‌های به یاد ماندنی اجرا شد. بعد از گذشت چهار سال این رویداد بزرگ با عنوان جشنواره موسیقی فجر به فعالیت خود ادامه داد. تا به حال سی و نه دوره از جشنواره موسیقی فجر برگزار شده است.

هفتمین دوره از جشنواره موسیقی فجر که در سال 1370 برگزار شد مهم‌ترین دوره در طول برگزاری این رویداد بود. جشنواره توانست برای اولین بار در قالب بین المللی اجرا شود و بخش معرفی موسیقی ملل مسلمان به آن اضافه شد. در این دوره گروه‎های موسیقی از کشورهای مختلف شرکت کردند و بعد از آن بستری مناسب فراهم شد تا هر سال گروه‌های موسیقی از کشورهای مختلف دنیا برای اجرا در این جشنواره حاضر شوند.

جشنواره موسیقی فجر در سال 1376 فرصت مناسبی برای بانوان فراهم آورد تا پس از سال‌ها سکوت و عدم فعالیت در زمینه موسیقی به اجرا بپردازند و در جشنواره موسیقی اجرا داشته باشند. بعد از گذشت چند دوره جشنواره‌ای مستقل تحت عنوان گل یاس شکل گرفت و بانوان هنرمند توانستند اجراهای بسیار زیبا و دلنوازی را داشته باشند.

جشنواره بین المللی موسیقی فجر 1402

سه و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به کوشش دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی در تاریخ 23 تا 28 بهمن ماه سال 1402 برگزار می‌شود. از برنامه‌های امسال جشنواره می‌توان به جایزه باربد در بخش رقابتی و جایزه غیر رقابتی در بخش جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و بخش سرود اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی را وارد کنید .
لطفا پست الکترونیک را وارد کنید .
لطفا متن پیام را وارد کنید .

مطالب مرتبط