داربوکا
داربوکا
ساختمان داربوکا
جنس داربوکا رایج در مناطق مختلف ایران از سفال یا فلز است. داربوکاهای سفالی قدمت بیشتری دارند و در برخی از نواحی ایران ساخته میشوند اما داربوکا فلزی را معمولاً از ترکیه، عراق و سایر کشورهای عربی وارد میکنند.
داربوکای سفالی
این ساز که از گِل رُس پخته شده ساخته میشود، دارای تنهٔ اصلی (محفظه صوتی) به شکل نیمه تخممرغ است. دهانه انتهایی داربوکای سفالی شیپور مانند نیست. روی دهانهٔ ابتدایی آن پوست کشیده میشود. پوست را یا بهوسیلهٔ سریش یا چسب بر روی دهانه میکشند یا با یک رشته طناب به شکل ۷ و ۸، مانند نقاره، بر دهانهی ساز وصل میکنند. پوست بهکار برده شده در این ساز معمولاً از پوست برّه یا پوست ماهی است. پوست ماهی به دلیل نازکی، صدای بهتر و زیرتری به همراه دارد.
تمپوی فلزی
در این ساز معمولاً از تلقهای پلاستیکی به جای پوست طبیعی استفاده میشود. جنس بدنهٔ داربوکای فلزی بیشتر از آلومینیوم است، با اینحال در بعضی مناطق به «تمپوی استیلی» شهرت دارد. این ساز محفظهٔ طنینی کمحجمی دارد و پوست از طریق یک طوقهی گرد فلزی با پیچ و مهره به دهانهٔ بالایی ساز متصل میشود. با شُل و سفت کردنِ این پیچ و مهرهها، میتوان صدای ساز را بم و زیر و حتی با صدای سازهای دیگر کوک کرد. دهانهٔ انتهایی تمپوی فلزی حالتی شیپور مانند دارد.
نوازندگی و اجرا داربوکا
نوازندهٔ داربوکا معمولاً در حالت نشسته این ساز را مینوازد اما گاهی بهصورت ایستاده یا در حال حرکت نیز اجرا میشود. داربوکا روی پا یا زیر بغل نگه داشته میشود و بهوسیلهٔ کف هر دو دست نوازنده، به صدا درمیآید. در برخی مواقع، ساز بهشکل عمودی میانِ دو زانو قرار گرفته و نواخته میشود. برخلاف تمبک، معمولاً در سازِ داربوکا ، انگشتها، ساعد و مچ دستها بهصورت مستقل در نواختن نقشی ندارند. ریتمهای اجرا شده توسط داربوکا غالباً پرقدرت، پرحجم، خشک و تیز شنیده میشوند. نوازنده داربوکا ساختارِ اصلی ریتم را با قدرت بسیار مینوازد و با ایجاد سنکُپ، آکسان، و ضدضربهای متعدد، آن را زینت میبخشد. در جزیرهها و بندرهای استان هرمزگان، داربوکا همراهیکنندهی عود، آواز و سازهای کوبهای دیگر است. در شهرهایی مانند خرمشهر، آبادان و اهواز در استان خوزستان، گروههای موسیقی سنتی عربی، داربوکا را در کنار رباب، آواز، کاسوره، تمبک و گاهی دایرهزنگی استفاده میکنند. در این ناحیه، داربوکا به عنوان همراهی کنندهی سازهای عود و رباب نیز نواخته میشود. داربوکا در مناطقی از استان آذربایجان غربی بهخصوص روستاهایی که عراقیهای مهاجر دارند، رایج است. این ساز، سازهای خانوادهٔ باغلاما را همراهی میکند. در کردستان و برخی نواحی آذربایجان غربی، داربوکا به همراه باغلاما، ویولن، سنتور، فلوت و نی نیز نواخته میشود. داربوکا در برخی از مناطق بوشهر بهویژه در نواحی ساحلی و جزیرهها نیز حضور دارد. این ساز به تنهایی یا در کنار تمبک، همراهی کننده نیانبان یا نیجفتی است. داربوکا را در جزیره خارگ با عنوان «دَربونگِه» میشناسند که امروزه بیشتر آلومینیومی است اما در گذشته از سفال ساخته میشد.
تاریخچه داربوکا
پیشینهی این ساز احتمالاً به بابلِ و سومر در هزارههای پیش از میلاد بازمیگردد. واژهٔ تمپو ممکن است یک نامآوا و بهدست آمده از دو صدای اصلی این ساز یعنی «تِم» و «پو» باشد. تمپو یا داربوکا همچنین در موسیقی به معنی سرعت و کاربرد عملی آن ضرب است که بیارتباط با واژهٔ این ساز ضربی نیست. «داربوکا» نیز از واژهٔ عربی «دَرَب» گرفته شده که به معنی صدایی است که از نواختن طبل شنیده شود. انواع مختلف تمپو بیشتر در موسیقی کشورهای عربی، ترکیه و شمال آفریقا رواج دارند اما در سایر کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی نیز استفاده میشوند. گونههای این ساز در اوایل قرن بیستم، توسط مهاجران از کشورهای خاورمیانه به آمریکا نیز رسیدهاند که به نام «دُمبِک» شهرت دارند. تمپو احتمالاً از طریق کشورهای عربی جنوب خلیج فارس، عراق و ترکیه به ایران آمدهاست. این ساز در محدودهٔ جغرافیایی ایران، بیشتر در استانهای خوزستان، هرمزگان، کردستان، آذربایجان غربی و بوشهر رواج دارد و با نامهایی همچون «تمپو»، «تیمپو»، «دُمبوک»، «دَربونگِه» شناخته میشود. تمپوها از نظر ساختار از خانوادهٔ تمبکها به حساب میآیند.