قیچک

قیچک

قیچک یا غژک از سازهای قدیمی ملل شرقی در کشورهای ترکیه، پاکستان، هند، افغانستان و ایران است. قیچک لفظی ترکی است و به معنای آواز با گریه و از ته گلو می باشد. قیچک از سازهای آرشه ای مقید است که در ساخت آن از چوب، پوست و فلز به کار می رود. این ساز در نواحی مختلف ایران استفاده می شود و در طی نیم قرن گذشته با تغییراتی مختصر در گروه نوازی سازهای ملی نیز متداول شده است که آن را قیچک شهری می نامند.

قیچک

ساختمان قیچک

قیچک از قطعات مختلفی ساخته شده است. کاسه ی طنینی، بدنه ی اصلی قیچک است که از چوب یک تکه و معمولا گردو، توت یا چوب های محکم دیگر ساخته می شود. کاسه ی طنینی، حجیم است و دو فرو رفتگی بزرگ در طرفین، آن را به دو قسمت بزرگ‌تر و کوچک‌تر تقسیم می کند. قسمت کوچک‌تر در پایین ساز قرار دارد و بر دهانه ی آن پوست کشیده می‌شود و خرک روی پوست قرار می‌گیرد. دهانه‌ی بزرگ‌تر باز است و دسته تا روی نیمی از این قسمت ادامه می‌یابد. پوست قیچک معمولا از پوست گوسفند یا آهو است. جنس دسته ی قیچک از همان چوب بدنه است که به صورت یک تکه با بدنه تراشیده می‌شود. دسته‌ی این ساز کوتاه است و از یک طرف به قسمت بزرگ‌تر کاسه و از طرف دیگر به سرپنجه متصل است. سرپنجه جعبه‌ای کوچک تو خالی است از جنس چوب و در ابتدای دسته که مجموعا چهار گوشی، به تعداد سیم ها، دو به دو، در طرفین آن قرار دارند و در انتها، تاج قیچک است با خمیدگی رو به عقب که از همان جنس چوب دسته است. قیچک چهار عدد گوشی از جنس چوب، به تعداد سیم های ساز و به صورت میخ سر پهن دارد که دو به دو، در طرفین سرپنجه قرار دارند. هر سیم داخل جعبه ی سرپنجه به انتهای باریک‌تر گوشی بسته می شود. قسمت پهن‌تر گوشی، بیرون از جعبه ی سرپنجه قرار دارد و با دست چپ نوازنده برای کوک کردن ساز به راست و چپ ردانده می شود. خرک قیچک از چوب و گاه استخوان است که با دو پایه ی کوچک خود روی پوست کاسه ی کوچک تر قرار می گیرد و سیم ها از روی شیارها عبور می کنند. سیم گیر قطعه ای است کوچک از جنس چوب یا فلز که در انتهای بدنه ی کاسه نصب و یک سر گره دار سیم به آن بسته می شود. قیچک دارای چهار سیم از جنس فلز است که چهارمین سیم آن، روکش دار و ضخیم تر است.


نوازندگی و اجرا قیچک

هنگام نوازندگی قیچک را نشسته به صورت عمودی با دست چپ نگه می‌دارند و با دست راست آرشه را به صورت افقی، در حرکات رفت و برگشت، بر سیم ها می کشند. وصعت صدای قیچک معمولی حدود دو اکتاو است و چون فاقد دستان بندی است، تمام فواصل ملی موسیقی ایرانی روی آن قابل اجرا هستند. نت نویسی قیچک معمولی و قیچک آلتو با کلید سل و برای قیچک باس با کلید فای خط چهارم است. از نوازندگان به نام این ساز می توان به دین محمد زنگشاهی و از سازندگان به نام این ساز می‌توان به محمدرضا ایلدار ژاله و حسین قلمی اشاره کرد.


تاریخچه قیچک

در نوشته ها از سابقه‌ی حضور قیچک در دوره‌های ساسانی و دوره‌های بعدی سخن گفته شده است. این ساز در طی ادوار و در نزد اقوام مختلف دارای تغییراتی در ابعاد و فرم و ظاهر خود گردیده است به نحوی که می توان گفت قیچک چینی با ترکی، عربی، بلوچی و غیره متفاوت است. اما قیچک ایرانی جزو سازهای محلی بوده است و در جنوب شرقی و به ویژه بلوچستان نواخته می شده است.

0:00:0
0:00:0
0:00:0
0:00:0