پیانو آکوستیک یا دیجیتال را برای آموزش انتخاب کنیم؟

پیانو آکوستیک یا دیجیتال را برای آموزش انتخاب کنیم؟

پیانو آکوستیک یا دیجیتال را برای آموزش انتخاب کنیم؟

پیانو یکی از قدیمی‌ترین و صد البته محبوب‌ترین سازها در میان تمامی مردم جهان است که در بسیاری از آهنگ‌های معروف و پرطرفدار به کار گرفته شده است. ساز محبوب پیانو در سال 1709 توسط فردی ایتالیایی به نام بارتولومئو کریستوفری ساخته شد. پیانوهای اولیه بدون پدال بودند و به مرور زمان تکامل پیدا کردند؛ به طوری که شما امروز با تنوع بسیار زیادی از این ساز مواجه هستید که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. دو نوع اصلی این ساز که شما باید در گام اول اطلاعات لازم درباره آن را کسب کنید، پیانو آکوستیک و دیجیتال است که تفاوت‌های بسیاری دارند و هر فردی باید متناسب با خواسته‌ی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند. در این مقاله از نوای شهر آشوب قصد داریم تا اطلاعات لازم و مهم از این دو ساز پرطرفدار را در اختیارتان قرار دهیم. 

انتخاب پیانو آکوستیک یا دیجیتال، با شناخت تفاوت‌های آن‌ها

اولین گام برای تصمیم‌گیری در خرید پیانو آکوستیک یا دیجیتال این است که شما با تفاوت‌های اصلی این دو آشنا شده و سپس برای آموزش پیانو اقدام کنید. در ادامه اصلی‌ترین تفاوت‌های پیانو آکوستیک و دیجیتال را برای شما شرح خواهیم داد.

صدا

بسیاری از افراد این تصور را دارند که صدای پیانو آکوستیک و دیجیتال یکی است، اما با قطعیت این را به شما می‌گوییم که این باور کاملا اشتباه است، اما صدای کدام بهتر است، پیانو آکوستیک یا دیجیتال؟ پیانوهای آکوستیک درست همان صدایی را دارند که شما از پیانو می‌شناسید و از آن لذت می‌برید. صدای این سازها باکیفیت‌تر است و شما می‌توانید با استفاده از آن نت‌ها را به شکل بهتری اجرا کنید. پیانوهای دیجیتال که چند سالی است وارد بازار شده، دارای فایل‌های صوتی است که خروجی آن براساس تقلید همین صداها ایجاد می‌شود. این مسئله بدان معنی است که شما نمی‌توانید صداهای مشابهی را از این سازها تولید کنید.

صدای پیانوهای آکوستیک، عموما بلندتر و گرم‌تر است. رزونانس و ٱورتون قوی‌تر دارد و حتی بیس صدای آن حجیم‌تر است. شما صدای این ساز را از سر تا سر دِک یا صفحه رزونانس پیانو می‌شنوید. نکته دیگری که درباره صدای این ساز وجود دارد این است که شما در هنگام خرید پیانو آکوستیک حق انتخاب بیشتری دارید و می‌توانید ازطریق تست صدای پیانو، ساز موردعلاقه خود را انتخاب کنید که همین مسئله باعث می‌شود تا شما ارتباط بیشتری با ساز خود برقرار کنید، اما در پیانوهای دیجیتال با یک بانک صداهای از پیش ضبط شده مواجه هستید که طبق سلیقه فرد دیگری تهیه شده و ممکن است با سلیقه شما متفاوت باشد.

مکانیزم یا کلاویه‌ها

طراحی در کلاویه‌ها مورد دیگری است که در انتخاب پیانوهای دیجیتال و آکوستیک باید به آن توجه کنید. در پیانوهای آکوستیک، کلاویه‌ها بهتر عمل کرده و با فشارهای متفاوت، بلندی صدا نیز تغییر خواهد کرد، اما در پیانوهای دیجیتال، شما واکنش‌پذیری کمتری را تجربه خواهید کرد. مکانیزم و اکشن ساز آکوستیک، عضلات دست و انگشتان شما را بهتر تربیت کرده و شما تجربه بهتری از نواختن پیانو خواهید داشت. اجرای نت‌های تکراری در پیانوهای آکوستیک نیز راحت‌تر و بهتر از مدل دیجیتال آن است.

قیمت

یکی از مسائلی که افراد پیش از آغاز خرید و آموزش پیانو به آن توجه می‌کنند، قیمت ساز است. پیانوهای دیجیتال بی شک قیمت پایین‌تری نسبت به پیانوهای آکوستیک دارند؛ به طوری که شما برای خرید یک ساز آکوستیک دست دوم نیز باید هزینه بیشتری نسبت به نوع دیجیتال آن پرداخت کنید. در هنگام فروش نیز پیانو آکوستیک ارزشمندتر است و پیانوهای دیجیتال به دلیل معرفی مدل‌های جدید و پیشرفته‌تر ارزش خود را از دست خواهند داد.

نگهداری

اکنون این سوال مطرح می‌شود که نگهداری کدام یک از این سازها راحت‌تر است، پیانوهای آکوستیک یا دیجیتال؟ پیانوهای آکوستیک نسبت به مدل دیجیتال آن، نیاز به نگهداری بیشتری دارند و شما باید هزینه بیشتری را برای تعمیرات آن پرداخت کنید. سازهای آکوستیک نیاز به کوک شدن دوره‌ای دارند و نسبت به دما نیز حساس هستند، اما هزینه پیانو دیجیتال کمتر بوده و نسبت به دما و رطوبت نیز مقاوم هستند.

کاربرد

درخصوص کاربرد پیانو آکوستیک یا دیجیتال، قطعا مورد دوم کاربرد بیشتری دارد. سازهای دیجیتال به شما این قابلیت را می‌دهند که صدای سایر سازها را تقلید کنید. برای ضبط یا تنظیم صدا این نوع ساز بسیار کاربردی است و با اتصال به کامپیوتر شما می‌توانید به راحتی آن را در یک فایل ذخیره کنید. پیانوهای دیجیتال سایز کوچک‌تری دارند و شما درصورت نیاز می‌توانید به راحتی آن را حمل کرده و در بسیاری از مکان‌ها همراه خود داشته باشید.

پیانوهای آکوستیک بیشتر برای نوازنده‌های حرفه‌ای مناسب است و به دلیل صدای باکیفیتی که دارند عموما برای اجرا یا اشتراک‌گذاری هنر نوازندگی قابل استفاده است. این ساز هزینه زیادی داشته و فضای قابل توجهی را اشغال می‌کنند و به دلیل حساسیت‌های بالا نسبت به دما و رطوبت عموما در یک مکان بسته و ثابت نگهداری می‌شوند.

انواع پیانو آکوستیک یا دیجیتال

انواع پیانو دیجیتال

گام دوم برای خرید ساز مناسب برای آموزش پیانو، بهتر است انواع پیانوهای آکوستیک یا دیجیتال را نیز تشخیص دهیم. پیانوهای دیجیتال به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1. Clavinet: این مدل پیانو دیجیتال برای سبک‌های فانک و دیسکو قابل استفاده است. با فشردن کلاویه‌های این ساز، رشته‌ها کشیده شده و ارتعاش شناخته شده توسط قطعه الکترونیکی با تقویت صدا پخش شده و شنیده می‌شود.

2. Clavinova: این نوع پیانو فاقد رشته است، اما به دلیل طراحی کلاویه‌های سنگین، نزدیک‌ترین حس به پیانو آکوستیک را منتقل می‌کند.

3.Fender Rhodes: این مورد همانند پیانو Clavinet است و با استفاده از رشته‌ها و قطعات الکترونیکی، صدای موردنظر شما را تولید می‌کند.

انواع پیانو آکوستیک:

پیانوهای آکوستیک، به دلیل حرفه‌ای‌تر بودن دارای تنوع بیشتری هستند که هر کدام از آن‌ها در یکی از گروه‌های افقی (Grand Piano) و عمودی یا دیواری (Upright Piano) قرار می‌گیرند.

1. پیانو آکوستیک دیواری (Upright Piano)

  • آپرایت حرفه‌ای: این ساز یکی از قدیمی‌ترین انواع پیانو است که حدود 1.5 متر ارتفاع دارد.
  • استودیو (Studio): این نوع ساز عموما در مدارس و آموزشگاه‌ها استفاده می‌شود برای آموزش پیانو استفاده می‌شود.
  • کنسول: ظرافت و دلنشینی صدا از ویژگی‌های اصلی این ساز است.
  • اسپینت: این مدل کوچک‌ترین نوع پیانو دیواری محسوب می‌شود.

 

2.      پیانو آکوستیک افقی یا گرند (Grand Piano)

  • Concert Grand: از بزرگ‌ترین انواع پیانو است که طول آن تا حدود 3 متر می‌رسد.
  • حرفه‌ای یا بالروم: سایز این ساز از مورد قبلی کوچک‌تر است و طول آن تا 2 متر می‌رسد.
  • گرند کلاسیک، نشیمن یا پذیرایی: طول این ساز حدود 1.75 تا 1.85 متر است.
  • Medium Grand: این مدل از گرند کلاسیک کوچک‌تر است.
  • Baby Grand: همانطور که از نام این ساز مشخص است، طول کمتری نسبت به موارد قبلی دارد.
  • Petite Grand: این ساز کوچک‌ترین نوع از پیانوهای دیواری است.

در نهایت کدام یک را بخریم، پیانو آکوستیک یا دیجیتال؟

در طول این مقاله ما تمامی تفاوت‌های مربوط به این دو ساز را بررسی کردیم و انتخاب نهایی با شماست، اما برای راهنمایی بیشتر و تصمیم‌گیری بهتر، تصمیم داریم تا نظر یکی از افراد با تجربه در حوزه آموزش پیانو را برای شما بیان کنیم:

تجربه 20 ساله من در حوزه آموزش پیانو نشان داده است که برای طولانی مدت، تمرین و استفاده از ساز دیجیتال مناسب نیست و آن را پیشنهاد نمی‌کنم، زیرا این ساز در طولانی مدت می‌تواند شنوایی موسیقیایی شما را ضعیف تربیت کند. استفاده از این ساز باعث می‌شود عضلات دست و انگشتان شما نسبت به مدت زمان استفاده از پیانو آکوستیک، ضعیف‌تر شود. مورد بعدی این است که ارتباط گرفتن احساسی با ساز دیجیتال نسبتا سخت است؛ بنابراین ممکن است با گذشت زمان علاقه شما برای تمرین روز به روز کم رنگ‌تر شود.

نکته آخر این است که در خرید پیانوهای آکوستیک نیاز به نظر یک فرد متخصص دارید. زیرا سازهای آکوستیک آکبند هم نیاز به تست صدا و شخصیت صدایی دارید که ممکن است خودتان هم از عهده آن بربیایید، اما یکنواختی صدا و دو دسته نبودن آن، سالم بودن صفحه رزونانس و فرکانس میدل رینج پیانو مسئله‌ای است که قطعا برای شما قابل تشخیص نیست و قطعا نیاز به بررسی یک متخصص دارد. مزیت پیانوهای دیجیتال این است که شما نیازی به این بررسی‌ها ندارید و به راحتی می‌توانید آن را خریداری کنید.

یادگیری پیانو در آموزشگاه موسیقی نوای شهر آشوب

یکی از سازهایی که در آموزشگاه موسیقی شهر آشوب آموزش داده می‌شود، پیانو است. شما می‌توانید با مراجعه به آموزشگاه و بعد از مشاوره گرفتن و تعیین سطح کلاس مناسب خود را انتخاب کرده و آموزش پیانو را شروع کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی را وارد کنید .
لطفا پست الکترونیک را وارد کنید .
لطفا متن پیام را وارد کنید .

مطالب مرتبط